Mange ledere sidestiller konsulentbistand med ekspertrådgivning. Ofte kontakter lederen en konsulent eller et konsulenthus, som har løst lignende opgaver tidligere og forventes at kunne levere svaret på et konkret spørgsmål eller en konkret opgave. Ved første møde defineres opgaven og den forventede leverance, hvorefter konsulenten sendes hjem for at udarbejde et tilbud.
Tilbuddet, der lander i lederens indbakke, er typisk ret udførligt og prisen temmelig høj. I tilbuddet indgår ofte en omfattende analyseopgave og en række statusmøder med lederen eller ledergruppen, hvor der rapporteres på fremdriften på opgaven. Afslutningsvist leverer konsulenten en rapport eller en præsentation, hvorefter lederen selv er ansvarlig for den videre proces.
Intet ejerskab
Problemet med den slags rådgivningsydelser er, at der ikke er noget ejerskab for resultatet – udover hos konsulenten selv. Selvom der kan være god kvalitet og mange relevante pointer i rapporten, strategien eller forretningsplanen, ender den i mange tilfælde på hylden, hvor den samler støv, mens hverdagen fortsætter som hidtil.
Alternativet til ekspertrådgivning er et samarbejde med en kreativ facilitator. Facilitatorens rolle er grundlæggende at være lederens forlængede arm i forhold til at designe, planlægge og gennemføre et møde, en workshop, et strategiforløb el. lign. Indledningsvist fastlægges formål, tema, deltagere, slutprodukt og økonomi. Herefter udarbejder facilitatoren et struktureret oplæg til en proces, hvor det sikres, at relevante inputgivere involveres, så der skabes bredt ejerskab i organisationen. I oplægget er der taget aktivt stilling til, hvor meget tid, der må bruges på de forskellige delelementer, og processen dokumenteres i en detaljeret drejebog, som afstemmes mellem facilitatoren og lederen forud for gennemførelsen.
Opsamling af væsentlige beslutninger
I gennemførelsen af workshoppen italesættes lederens og facilitatorens forskellige rolle tydeligt, så det står klart for deltagerne, at det er lederen, der ejer forløbet og er endelig beslutningstager, mens facilitatoren, sikrer tidsstyring og introducerer deltagerne til øvelser og gruppearbejde. Lederen har således mulighed for at iscenesætte dagen med et indledende indlæg og efterfølgende deltage i diskussionerne uden at skulle bekymre sig om fremdriften. Facilitatoren sikrer, at diskussionerne holdes på sporet og at der er fremdrift i processen. Selve slutproduktet udvikles af deltagerne selv undervejs i processen, hvor facilitatorens rolle også er at stille kritiske spørgsmål for at kvalificere beslutninger.
I modsætning til ekspertrådgivningen, hvor slutproduktet er konsulentens leverance, er slutproduktet leveres slutproduktet fra den faciliterede proces af deltagerne selv. Facilitatoren rolle er at sikre, at der samles op på væsentlige beslutninger undervejs, så deltagerne genkender indhold og ordlyd og tager aktivt ejerskab for gennemførelsen.
I virkeligheden er det meget få konsulenter, der er klogere på den rigtige løsning end de folk, der hyrer konsulenterne ind. Langt størstedelen af svarene på en organisations udfordringer kan findes blandt lederne og medarbejderne selv. En kreativ facilitator kan hjælpe med at forløst organisationens eget potentiale og samtidig skabe bredt ejerskab på tværs af organisationen.